Újabb év telt el, és ismét Amszterdamba, Hollandiába utaztunk az IBC kiállításra, amely ezúttal szeptember 7-11. között zajlott. Az idei év meglehetősen gazdag volt hírekben, ezért nézzük meg, mi újság az idei IBC-n. [box type="info" style="rounded" border="full"]Fotógaléria az IBC 2012-ről[/box] Elég sok újdonságról gondoskodott a SONY, amely az IBC előtt bemutatott néhány modellt, de néhány premier is helyet kapott a kiállításon. A SONY ismét elfoglalta az Elicium csarnok egyik emeletét, és véleményem szerint az egyik legnagyobb standdal rendelkezett. Nézzük tehát az egyes új termékeket egy kicsit részletesebben. 4K & F65 Idén a SONY szlogenje a "Believe Beyond HD" volt, és nagy figyelmet fordítottak a 4K munkafolyamatokra (nem csak a SONY standján). A SONY volt az egyetlen vállalat, amely (legalábbis a nyilatkozatuk szerint) egy teljes 4K-s végponttól végpontig tartó megoldást mutatott be a felvételtől, a feldolgozástól, az átviteltől a képalkotásig. Megjelenítő eszközként egy új 84"-os LCD TV-t választottak, amelyet szándékosan a recepció mellett helyeztek el :-). A 4K mellett természetesen a "kevésbé" dögös HD vagy a 3D is érdekelt volt, amihez nagyon szép bemutatókat tartottak a stand szívében lévő mozijukban (felvételek a wimbledoni 3D-s élő közvetítésből vagy az X-Games-ről). Nem kevés figyelmet kapott az F65 4K kamera (20 megapixeles 8K CMOS érzékelővel) és az SRMASTER SR-R4 felvevő, amely képes F65 RAW-ban rögzíteni. Több kamerát telepítettek egy szép, gyenge fényviszonyok között működő háttérbe, és a képeket 25"-os OLED monitorokon jelenítették meg. El kell ismernem, hogy a kép tényleg zseniális volt. Mindenesetre az F65 egy kicsit más ligában játszik, ezért vessünk egy pillantást néhány megfizethetőbb jelöltre.
NEX-FS700 Az IBC-re bemutatott legkorábbi fényképezőgépek között volt az FS100 utódja, a NEX-FS700. A kamera már néhány hete a piacon van, de az első darabokat csak néhány napja kezdték el szállítani. Az FS700 nagyon hasonlít a 100-ashoz (ugyanaz a Super35mm chip, AVCHD felvétel 28Mbps sebességgel SD kártyára vagy opcionális 128GB-os flash meghajtóra, cserélhető E-Mount objektívek,...). Hozzáadja azonban a hiányzó ND-szűrőket és a 3G SDI kimenetet. Valószínűleg a Seven Hundred legérdekesebb funkciója, amellett, hogy képes 4K-ban felvenni egy külső felvevőre (még nem elérhető és nincs információ), az a képesség, hogy lassított felvételeket készíthet teljes 1080p50 HD felbontásban. Kezdetben pletykálták, hogy akár 40-szeres lassítással is lehet rögzíteni (ez lehetséges, de nem natív HD felbontásban), a valódi lassítás full HD felbontásban a tízszeres (240fps) határon van. Még ez a lassítás is elég ahhoz, hogy igazán lenyűgöző felvételeket készítsen, legyen szó dokumentumfilmekről, zenei videókról vagy bármilyen kreatív munkáról - a YouTube-on vagy a Vimeo-n láthat néhány ezzel a kamerával készült felvételt. Szinte mindenhol lehetett olvasni a lassított felvételek lehetőségeiről. De kíváncsi vagyok, hogy a felvételi formátum AVCHD-e, illetve, hogy lehetséges-e ezt a lassított felvételt HDMI vagy SDI kimeneten keresztül is "kiadni". Meglepetés a világ, ez is lehetséges, és egy külső felvevővel tömörítetlen (vagy ProRes vagy DNxHD) full HD lassított felvételeket rögzíthetsz, amelyeket a jobb codec-nek köszönhetően zökkenőmentesen lelassíthatsz vagy még tovább színkorrigálhatsz. Ahogy a Hundred esetében is, a kívánt filmes megjelenés eléréséhez többféle objektívet használhatsz adapterekkel. A különböző gyártók (ZEISS, Schneider-Kreuznach, PrimeCircle, Canon, SONY,...) objektívek széles választéka mellett rengeteg kompatibilis tartozékot is használhat, például rigeket, matteboxokat, oldalfókuszokat, szűrőket, vagy mindenféle monitort és keresőt
PMW-200 és PMW-150 Hosszú ideig az olyan modellek, mint a PMW-EX1R vagy a PMW-EX3 a legolcsóbb XDCAM kamerák közé tartoztak, és már több éve a piacon vannak. A közelmúltban (a BBC által elfogadott formátumváltásnak és remélhetőleg a felhasználói kéréseknek köszönhetően) új modellekkel bővült az XDCAM EX kamerák sora, amelyek jobb minőségű MPEG HD422 50Mbps belső felvétellel rendelkeznek (az EX1R és EX3 MPEG HD420 35Mbps). Az első és legolcsóbb Fecske a PMW-100 volt, amely tulajdonságait tekintve kissé ellentmondásos, és az igazat megvallva én személy szerint nem is az XDCAM EX kamerák között várnám - kisebb chip (1/1,29" Exmor CMOS), kisebb 10x zoom objektív egyetlen állítható gyűrűvel, és méretben és súlyban is inkább az NXCAM kategóriába tartozik. Másrészt rendelkezik HDMI és HD/SD-SDI kimenettel (tömörítetlenül a külső felvevővel történő még jobb minőségű rögzítéshez), Genlock bemenettel, Timecode be- és kimenettel és SxS memóriakártyás rögzítéssel. Az 50 Mbps MPEG HD422 felvétellel rendelkező kamerák új választéka két új modellel - PMW-200 és PMW-150- bővült. A kétszázas inkább az EX1R utódjához hasonlítható (annak gyártását már leállították), amiből a legjobbakat vette át (pl. 1/2"-os szenzorok vagy 14x profi Fujinon objektív). Ugyanakkor újakkal is bővül - jobb képfeldolgozás jobb érzékenységgel és alacsonyabb jel/zaj aránnyal, kisebb súly és alacsonyabb energiaigény, vagy ahogy fentebb említettük, jobb felvételi minőség, illetve Genlock bemenet és Timecode bemenet/kimenet (BNC csatlakozókon, ráadásul a Genlock átkapcsolható kompozit kimenetre). A PMW-150 valamivel könnyebb, de a változatosság kedvéért egy kicsit hosszabb, valószínűleg az objektív miatt (20x zoom objektív, három külön gyűrű a zoomhoz, a fókuszhoz és az íriszhez, 29,5-590mm 35mm-re átalakítva), amit az NXCAM HXR-NX5 modellből kölcsönöz. Egy másik különbség a kétszázashoz képest és egy másik hasonlóság az NX5-höz az érzékelők - a kétszázas egy harmadlagos Exmor CMOS-t használ. Mindhárom új XDCAM EX kamera ugyanazokat a BP-Uxx akkumulátorokat használja, 2x XLR bemenettel rendelkezik a profi hangfelvételekhez, saját beépített mikrofonnal rendelkezik, és nagyjából a méretek is nagyon hasonlóak. A két drágább modell érdekessége a CBK-WA01
Wi-Fi adapter megvásárlási lehetősége, amely lehetővé teszi a vezeték nélküli metaadat-munkát (az XMPilot segítségével), valamint a leggyakrabban használt funkciók, mint a felvétel, a zoom, a fókusz vagy az írisz teljes körű vezérlését mobil eszközökről (okostelefonokról és táblagépekről). Ehhez az adapterhez firmware-frissítésre lesz szükség, és mindkettő az év későbbi szakaszában lesz elérhető.NEX-EA50EH Azok számára, akik szívesen látnák a cserélhető objektíveket a fényképezőgépeken és a nagyméretű érzékelőt, a SONY újabb érdekes modellt adott ki NEX-EA50EH néven. A fényképezőgép új Exmor APS-C CMOS érzékelővel és egy újratervezett SELP18200 cserélhető E-Mount objektívvel rendelkezik optikai stabilizátorral (18-200mm, F3,5-6,3). A fényképezőgép használhatja a meglévő E-Mount objektíveket, a SONY Alpha objektíveket az LA-EA2 adapterrel, vagy harmadik féltől származó adapterek segítségével szinte bármilyen objektívet használhat. Az EA50 egy NXCAM kamera, ami azt jelenti, hogy AVCHD 2.0 rögzítéssel rendelkezik (1080p50 28Mbps sebességgel) SD/SDHC/SDXC/Memory Stick memóriakártyákra vagy az opcionális HXR-FMU128 flash meghajtóra. A fényképezőgép kissé megnyújtott testű, hátul kicsúsztatható, ami lehetővé teszi, hogy a fényképezőgép a vállon "üljön". A fényképezőgép olyan alapfunkciókkal is rendelkezik, mint a hibrid kereső LCD kijelzővel (mint az FS100 vagy az Fs700), 2x pro XLR audio bemenet vagy HDMI tömörítetlen kimenet a jobb rögzítési minőség érdekében
Vezeték nélküli digitális audio Az IBC-n szintén bemutatták a nemrégiben bemutatott digitális vezeték nélküli szetteket, amelyeket elsősorban élő előadásokhoz, oktatáshoz vagy vállalati szférához terveztek. Az új termékek közé tartozik egy vevőkészülék, egy gitáradó, egy övtáskás adó öles mikrofonnal és fejhallgatóval, valamint két kézi mikrofon a beszédhez és az énekhez. Az egyes termékek több különálló készletben kaphatók. A teljes DWZ sorozat magasabb hangminőséggel (a digitális 24 bites lineáris PCM átvitelnek köszönhetően), felhasználóbarátabb kezelhetőséggel (a színes LCD kijelzőnek köszönhetően), rackbe szerelhetőséggel és szimmetrikus/unszimmetrikus kimenettel rendelkezik. A DWZ-M50 és DWZ-M70 vezeték nélküli kézi mikrofonkészletek egy újdonsággal rendelkeznek - egy cserélhető fejjel ellátott kézi mikrofont tartalmaznak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy továbbra is használhat egy vezeték nélküli készletet, beleértve egy vezeték nélküli kézi mikrofont, és csak a fejet kell kicserélnie, és máris teljesen más a jellemzője - alapvetően valami hasonlót, mint a cserélhető objektív a fényképezőgépen. Szerencsére a SONY-n kívül más gyártók is gyártanak cserélhető fejeket, például a SHURE, az Electro-Voice vagy a Heil Sound. Optical Disc Archive A SONY bevezette az újonnan kifejlesztett Optical Disc Archive (ODA) rendszert is a fejlett adatarchiváláshoz. A teljes rendszer előnye, hogy az archívumot fokozatosan lehet felépíteni a kisebb komponensekből egy átfogó, automatizált archiválási rendszerré, amelynek adatai akár 50 évig is eltarthatók. Az alap az ODS-D55U meghajtó és egy optikai adathordozó kazetta (pl. ODC-300RE a 300 GB-os újraírható adathordozóhoz), amelynek kapacitása 300 GB-tól 1,5 TB-ig terjedhet (a nagyobb kapacitások csak egyszeri írásra alkalmasak). Az ODA jobb és rugalmasabb alternatívája az LTO szalagoknak a hosszú távú mentéshez, mivel bármilyen adathoz (mindenféle audio/video fájl, teljes projekt,...) azonnal hozzáférhet. A hosszú távú biztonsági mentés alkalmassá teszi a rendszert másodlagos archívumként (ideális esetben más helyszínen) utómunka- és TV-stúdiók számára, vagy nemzeti archívumként (pl. archív felvételek vagy régebbi restaurált filmek). [box type="info" style="rounded" border="full"]Fotógaléria az IBC 2012-ről[/box] Egyelőre ennyi. A következőkben a Datavideo új kiadványait mutatjuk be. [fbshare type="button"]